به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع باتری یو پی اس 02166124420 - 09127682372

روش تست باتری یو پی اس

روش تست باتری یو پی اس

دانستن روش تست باتری یو پی اس باعث می‌شود تا شما بتوانید از سلامت باتری UPS خود و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. همان‌طور که می‌دانید، باتری‌های یو پی اس مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه یو پی اس می‌باشند که در کنار دیگر اجزا مانند شارژر و اینورتر، و… در مجموع یک سیستم واحد را تشکیل می‌دهند. هر دستگاهی همانند دستگاه UPS متشکل از اجزایی است که عملکردشان روی یکدیگر تاثیر می‌گذارد.

ایجاد اختلال در کار هر یک از اجزا ممکن است بر روی عملکرد سایر قطعات نیز تاثیر منفی داشته باشد. در نتیجه شایسته است هر از چند گاهی قطعات داخلی دستگاه چک شوند و از سلامت آن‌ها اطمینان خاطر حاصل شود. این بررسی‌های دوره‌ای باعث می‌شود تا چنانچه ایراد کوچکی هم در دستگاه وجود دارد، به سرعت تشخیص داده شده و قبل از آن که این اختلال حادتر شود و خسارات زیادی را به دستگاه وارد آورد، بر طرف شود.

وجود دستگاه‌های UPS امروزه تا حد بسیار زیادی موجب رفاه حال مصرف‌کنندگان شده است. همان‌طور که می‌دانید در خیلی از مناطق  و شهرها در کشور عزیزمان بیش از سایر شهرستان‌ها مشکلات قطعی برق و یا افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ (غیر نرمال بودن ولتاژ) وجود دارد. در این مناطق به خصوص در بیمارستان‌ها، بانک‌ها، ادارات، مراکز تجاری، فروشگاه‌های بزرگ، و… استفاده از دستگاه یو پی اس باعث شده همواره دسترسی به انرژی الکتریکی برای لوازم برقی وجود داشته باشد. خوشبختانه در این چند سال اخیر علاوه بر انواع باتری یو پی اس خارجی، تعداد زیادی برند ایرای نیز اقدام به تولید و عرضه‌ي انواع باتری یو پی اس و دستگاه UPS‌ کرده‌اند. ممکن است تصور کنید کالاهای تولیدی برندهای خارجی همیشه کیفیت بالاتری دارند، اما اینطور نیست! امروزه بسیاری از باتری‌های یو پی اس ایرانی از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی و حتی بهتر از آن‌ها هستند.

باتری یو پی اس و انواع آن

در اینجا می‌خواهیم اشاره‌ای مختصر به انواع باتری یو پی اس داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید به باتری‌هایی که درون دستگاه‌های یو پی اس به کار برده می‌شوند، باتری یو پی اس گفته می‌شود. این باتر‌ی‌ها از انواع باتری‌های قابل شارژ اند که خود دارای چند مدل بوده و هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد مخصوص به خود را دارند. این باتری‌ها هم توسط برند‌های مختلف ایرانی و هم برندهای خارجی تولید و عرضه می‌شوند. باتری‌های سرب اسیدی پرکاربردترین نوع باتری‌های قابل شارژ در دستگاه‌های یو پی اس اند. این باتری‌ها خود بر دو نوع تر و خشک تقسیم‌بندی می‌شوند. باتری سرب اسیدی تر بیشتر در صنایع خودرو سازی استفاده می‌شوند. باتری‌های سرب اسیدی خشک به باتری‌های سیلد اسید معروف‌اند که پرکاربرترین نوع باتری سرب اسیدی هستند. باتری‌های سیلد اسید خود بر دو نوع AGM و GEL تقسیم می‌شوند که در ادامه خصوصیات هر یک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

انواع باتری سیلد اسیدی:

۱. AGM: این نوع از باتری سیلد اسید محبوب‌ترین باتری یو پی اس است که معمولا بیشتر از سایر موارد استفاده می‌شود. قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و دارای مقاومت داخلی کمی است. به علاوه جدا کننده‌هایی پشم شیشه‌ای دارد که وظیفه‌ی جذب الکترولیت را بر عهده دارند. این وظیفه‌ی خود به خود باعث افزایش کارآیی باتری می‌شود.

۲. GEL: باتری‌های GEL از محبوبیت کمتری برخوردار هستند زیرا که معمولا دارای قیمت بالاتر و مقاومت داخلی بیشتری هستند. این مقاومت داخلی بالا باعث کاهش ظرفیت باتری می‌گردد. البته از مزایای آن می‌توان به داشتن الکترولیت ژله مانند اشاره کرد که موجب می‌شود این باتری به لحاظ شرایط نگهداری سازگاری بیشتری داشته باشد.

تا اینجا با باتری یو پی اس و انواع آن به اختصار آشنا شدیم. حال می‌خواهیم در رابطه با روش تست باتری یو پی اس اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

ساده‌ترین روش تست باتری یو پی اس

در ابتدا این نکته را ذکر کنیم که معمولا توصیه نمی‌شود روش‌هایی که برای تست باتری یو پی اس وجود دارد را بدون وجود کارشناس ماهر انجام دهید. خصوصا اگر خودتان سر رشته‌ای در این کار ندارید، بهتر است که بررسی سلامت باتری‌های یو پی اس را به سرویس کار بسپارید. زیر در این عمل سر و کار شما با جریان برق است و کاری تخصصی به حساب می‌‌آید. لیکن در اینجا ساده‌ترین روش تست باتری یو پی اس را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد. قبل از آن صرفا ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که تست کردن سلامت باتری‌های یو پی اس و همچنین سایر اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه یو پی اس هر از چند گاهی نیاز است که توسط کارشناس و سرویس کار انجام شود. خصوصا اگر در مناطقی هستید که چالش‌های ناشی از قطعی برق و یا ولتاژ غیر نرمال برق شهری برای شما زیاد اتفاق می‌افتد.

چنانچه دستگاه یو پی اس شما به هر دلیلی خراب باشد و شما متوجه این موضوع نشده باشید، زمانی که برق ناگهان قطع شود قطعا به مشکل خواهید خورد. اما ساده‌ترین روش تست باتری یو پی اس این است که دستگاه را مجبور کنیم وظیفه‌اش را انجام دهد! بدین معنا که قطعی برق را شبیه سازی کنیم تا ببینیم آیا دستگاه از پس ساپورت لوازم برقی برمی‌آید یا خیر. برای این کار طبیعتا باید برق را به صورت دستی قطع کنیم و سپس عملکرد دستگاه را بررسی کنیم. این موضوع را باید حداقل تا چند دقیقه ادامه دهیم. اگر با وجود قطعی برق و پس از گذشت چند دقیقه هنوز هم لوازم الکتریکی روشن ماندند می‌توانید تا حدی به عملکرد صحیح دستگاه اطمینان کنید. اگر هم پس از قطع دستی برق لوازم برقی روشن نشدند یا برای مدت کوتاهی روشن ماندند باید بررسی کرده و ایراد دستگاه را پیدا کنید.

تست باتری UPS

روش‌های تست باتری یو پی اس

در اینجا می‌خواهیم دو روش مرسوم از روش‌های موجود برای تست باتری یو پی اس را به شما معرفی کنیم. البته مجددا تاکید داریم این روش‌ها نیز باید به کمک سرویس کار انجام شود. اما صرفا برای اینکه اطلاعات کافی و لازم داشته باشید و در صورت عدم دسترسی به کارشناس بتوانید تا حدی خودتان این مراحل را به پیش ببرید، این روش‌ها را به صورت کلی توضیح خواهیم داد.

روش‌های مرسوم تست باتری UPS:

۱. بدون خارج کردن باتری یو پی اس از مدار دستگاه: همان‌طور که می‌دانید در برخی از یو پی اس‌ها خصوصا یو پی اس ‌های آنلاین تعداد باتری‌های یو پی اس خیلی زیاد است و شاید نتوان دونه به دونه این باتری‌ها را از مدار خارج کرد، تست کرد و سپس سر جای اول‌شان نصب کرد. این کار خیلی وقت‌گیر است و برای فردی که در این کار خیلی ماهر نباشد ممکن است خطرناک باشد. پس در این روش باتری‌ها از دستگاه خارج نمی‌شوند. بلکه ابتدا جریان ورودی به دستگاه یو پی اس را قطع می‌کنیم و می‌گذاریم برق لوازم الکتریکی توسط باتری‌های یو پی اس تامین شود. سپس صرفا باتر‌ی‌هایی که اصطلاحا فاسد شده‌اند را تشخیص داده و پس از جدا کردن دستگاه مصرف‌کننده، از مدار UPS خارج می‌کنیم.

۲. به وسیله‌ی خارج کردن باتری یو پی اس از مدار دستگاه: در این روش بر خلاف روش اول باتری یو پی اس از مدار دستگاه خارج می‌شود. این باتری بر روی یک دستگاه مصرف‌کننده تست می‌شود که‌ آیا می‌تواند برق مورد نیاز آن را با توجه به هم‌خوان بودن ظرفیت‌ها تامین کند یا خیر. البته در این روش باید در نظر داشته باشید که کل باتری را کامل خالی نکنید که در آن صورت مجددا به مشکل خواهید خورد. بلکه مثلا چیزی در حدود ۲۰ درصد یک باتری را استفاده کنید تا سلامت باتری تست شود.

شرکت اکسین صنعت ماد عرضه‌کننده انواع باتری یو پی اس در سراسر کشور است. در مقالات قبلی در رابطه با دلایل خرابی باتری یو پی اس توضیحات مفصلی را ارائه داده‌ایم. چنانچه خواستید از سلامت باتری یو پی اس خود اطمینان حاصل کنید می‌توانید از مطالب موجود در این مقاله استفاده کنید و یا با مشاوران سایت ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما حاضر اند تا در اسرع وقت به حل مشکل شما بپردازند.

جهت خرید انواع باتری یو پی اس ایرانی و خارجی

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *