به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع دستگاه یو پی اس 02166124420 - 09127682372

انواع یو پی اس

انواع دستگاه یو پی اس

داشتن اطلاعات درباره انواع یو پی اس یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که در هنگام خرید دستگاه یو پی اس به آن نیاز دارید. تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که زندگی ما بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنیم به برق وابسته است!؟ حتما تا به حال به این فکر کرده‌اید که در زمان‌های نه چندان دور که چیزی به نام سیستم برق‌کشی شهری وجود نداشت، مردم چگونه روزگار خود را می‌گذراندند؟ البته که هنوز هم در نقاط مختلف جهان هستند مناطقی که به برق شهری دسترسی ندارند. شاید این را تجربه کرده باشید که در حال استحمام یا انجام یک بازی کامپیوتری هیجان‌انگیز بودید که ناگهان برق قطع شده و شما بسیار ناراحت و حتی عصبانی شدید.

خوشبختانه امروزه به کمک دستگاه های یو پی اس بخش عظیمی از مشکلات ناشی از قطع برق یا تغییرات ناگهانی ولتاژ برق که بعضا موجب آسیب‌های جدی برای لوازم برقی می‌شود،‌ حل شده است. در واقع دستگاه های یو پی اس دارای انواع مختلفی هستند که حتی شما می‌توانید از نوع مناسب آن برای منزل خود هم بهره بگیرید. می‌توانید با مطالعه این مقاله انواع دستگاه یو پی اس را شناسایی کرده و حتی شاید بخواهید یکی از همین دستگاه‌ها را برای منزل خود داشته باشید.

دستگاه یو پی اس چیست و چرا وجود آن ضرورت دارد؟

UPS مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply، به معنای منبع انرژی بدون توقف است. دستگاه یو پی اس در واقع منابع برق اضطراری هستند که می‌توانند در زمان قطع جریان برق اصلی (برق شهری) انرژی الکتریکی مورد نیاز لوازم برقی و سیستم‌های الکتریکی را تامین کنند. دستگاه های یو پی اس در واقع به نوعی واسطه‌ای بین لوازم مصرف کننده انرژی الکتریکی و جریان متناوب شهری هستند که می‌توانند در زمان قطع برق، با استفاده از انرژی ذخیره شده، برق مورد نیاز را تامین کنند.

می‌دانیم که قطع برق آن هم به صورت ناگهانی می‌تواند اتفاق ناخوشایندی باشد. در واقع برقرار بودن دائمی جریان برق شهری در مراکزی مانند مراکز ثبت آمار، بیمارستان‌ها، مراکز مخابراتی و… اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. زیرا که به عنوان مثال قطع برق ناگهانی در مراکز ثبت داده ممکن است منجر به از دست رفتن حجم زیادی از اطلاعات شود که شاید جبران آن ناممکن یا مستلزم صرف وقت، انرژي و هزینه زیادی باشد.

در نمونه‌ای دیگر، در بیمارستان‌ها بعضا بیمارانی هستند که حفظ جان‌شان تنها با اتصال به دستگاه میسر است. پس قطعی برق حتی برای مدت زمان کوتاه می‌تواند به قیمت جان یک انسان تمام شود! در نتیجه وجود دستگاه‌های یو پی اس به خصوص در مکان‌هایی که گفتیم و خیلی موارد دیگر بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

حال که با دستگاه یو پی اس و علت ضرورت وجود آن آشنا شدید، می‌توانیم در رابطه با اجزای دستگاه های یو پی اس و انواع آن‌ها اطلاعاتی را ارائه کنیم. برای کسب اطلاعات در این مورد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اجزای دستگاه یو پی اس

می‌دانیم که هر دستگاهی متشکل از یک یا چند جزء می‌باشد که در کنار هم یک مجموعه واحد را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین اجزاء تشکیل دهنده دستگاه های یو پی اس عبارت اند از:

۱.باتری یو پی اس

۲.شارژر یو پی اس

۳.مبدل یا اینورتر یو پی اس

حال در ادامه هر یک از این اجزاء را به اختصار توضیح خواهیم داد.

باتری یو پی اس

به باتری‌هایی که در دستگاه های یو پی اس به کار می‌روند، باتری یو پی اس می‌گوییم. این باتری‌ها انواع مختلفی دارند که پر کاربرد‌ترین آن‌ها باتری های سیلد اسید می‌باشد. در مقالات قبلی، در رابطه با انواع باتری یو پی اس و باتری سیلد اسید توضیحات مفصلی را ارائه داده‌ایم. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید و در این رابطه به طور جزئی‌تر مطالعه کنید.

شارژر یو پی اس

همان‌طور که از نامش پیداست، وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توانیم باتری های یو پی اس را شارژ کنیم. از مهم‌ترین مسائل انتخاب شارژر یو پی اس، همخوان بودن ولتاژ آن با ولتاژ باتری یو پی اس است. در مقالات قبلی سایت مفصلا در رابطه با نحوه شارژ کردن باتری یو پی اس توضیح داده‌ایم. می‌توانید برای کسب اطلاعات جزئی‌تر روی لینک کلیک کنید و مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

مبدل یا اینورتر یو پی اس

می‌دانیم که انرژی یا جریان مستقیم که به اختصار DC نیز می‌گویند، جریانی است که با یک ولتاژ ثابت و در یک جهت حرکت می‌کند. انرژي یا جریان متناوب نیز که به اختصار AC نامیده می‌شود، انرژي‌ای است که در آن جهت و میزان جریان متغیر است. حال کار مبدل یا اینورتر در دستگاه یو پی اس این است که انرژی DC ذخیره شده در باتری را به انرژی AC شهری تبدیل کند. زیرا که انرژي باتری از نوع مستقیم و جریان برق شهری از نوع متناوب است. در واقع به محض قطع شدن برق یا تغییرات ناگهانی ولتاژ، اینورتر یو پی اس انرژي ذخیره شده در باتری را به انرژي متناوب شهری تبدیل می‌کند و در اختیار دستگاه مصرف‌کننده انرژي می‌گذارد.

انواع دسته‌بندی دستگاه یو پی اس

دستگاه های یو پی اس را از جهات مختلف و با معیار‌های متفاوت می‌توان دسته بندی کرد. مثلا این دستگاه‌ها را به لحاظ تکنولوژي یا همان فناوری ساخت، نوع کاربرد، شکل امواج خارج شده (امواج ولتاژ) و… می‌توان به شکل‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. مرسوم‌ترین نوع طبقه‌بندی دستگاه های یو پی اس به لحاظ فناوری ساخت است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

دسته بندی انواع یو پی اس از نظر فناوری ساخت:

دستگاه های یو پی اس از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارت اند از:

۱.فناوری آفلاین

۲.فناوری تعاملی یا لاین اینترکتیو

۳.فناوری آنلاین

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

۱.فناوری آفلاین: شاید این فناوری ساخت را با نام استندبای یا آماده به کار هم دیده باشید. این نوع از تکنولوژي ساخت، معمولا برای کامپیوتر‌های شخصی و گاهی در منازل استفاده می‌شوند. اینورتر این نوع از UPS صرفا زمانی آغاز به کار می‌کند که برق شهری قطع شود یا تغییرات ناگهانی در ولتاژ ایجاد شود و دائما روشن نیست. در این زمان اینورتر این دستگاه، جریان DC باتری را به جریان AC شهری مبدل می‌کند و در اختیار دستگاه مصرف کننده قرار می‌دهد. این نوع از دستگاه یو پی اس معمولا برای لوازمی که دارای توان و ظرفیت محدود هستند استفاده می‌شود. از مزیت‌های آن قیمت پایین و کار کردن بدون صدا در حالت نرمال است.

۲.فناوری لاین اینترکتیو: تفاوت مهم این نوع از فناوری با فناوری آفلاین در این است که در این مدل، اینورتر دستگاه یو پی اس مدام روشن و متصل به دستگاه مصرف کننده انرژي می‌باشد. در واقع به اصطلاح در این مدل اینورتر دائما در مدار دستگاه به صورت فعال وجود دارد. اگر در این میان برق قطع شود، دستگاه یو پی اس همانند سیستم آفلاین آن را تشخیص می‌دهد و انرژي مورد نیاز را از انرژی ذخیره شده در باتری تامین می‌کند.

۳.فناوری آنلاین: در فناوری آنلاین بالاترین میزان حفاظت از دستگاه‌های مصرف کننده انجام می‌شود. بدین صورت که همانند سیستم لاین اینترکتیو اینورتر دائما در مدار وجود دارد و در حالت عادی باتری‌ها را شارژ می‌کند. اما با این تفاوت که این فناوری مجهز به یک سیستم تنظیم ولتاژ است که باعث می‌شود همیشه مقدار جریان ورودی به لوازم برقی کنترل شود.

دسته‌بندی دستگاه یو پی اس از نظر کاربرد

به لحاظ کاربرد، معمولا دستگاه های یو پی اس را به سه دسته تقسیم می‌کنند که عبارت اند از:

۱.دستگاه یو پی اس خانگی

۲. دستگاه یو پی اس اداری

۳.دستگاه یو پی اس صنعتی

در ادامه هر یک از این موارد را به اختصار توضیح خواهیم داد.

۱.یو پی اس خانگی: این نوع دستگاه‌ها معمولا با فناوری آفلاین یا لاین اینترکتیو هستند. یو پی اس های خانگی معمولا توان پایین‌تری نسبت به یو پی اس های صنعتی دارند. به هر جهت این دستگاه‌ها در منازل برای محافظت از لوازم برقی منزل نظیر یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون، و… به کار می‌روند. بدین علت که هم در هنگام قطع برق این لوازم به کار خود ادامه دهند و هم تغییرات ناگهانی ولتاژ تاثیر کمتری روی لوازم خانگی بگذارد.

۲.یو پی اس اداری: این نوع از یو پی اس نیز معمولا در ادارات، مراکز دیتا سرور و پایگاه‌های داده، مراکز ثبت آمار، مراکز مخابراتی، و… استفاده می‌شود. مانند هر دستگاه یو پی اسی این نوع از UPS نیز برای محافظت از سیستم‌های الکتریکی در ادارات و محافظت از آن‌ها در مقابل ورود جریان برق با ولتاژ نامتعارف به کارمی‌رود.

۳. یو پی اس صنعتی: این نوع از دستگاه‌های یو پی اس معمولا توان بالایی دارند و در مراکزی که مصرف برق در آن‌ زیاد است به کار می‌رود. کاربرد این UPS معمولا در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مراکز صنعتی بزرگ، و… است. این نوع از یو پی اس به دلیل توان بالایی که دارد موجب تولید حرارت و بالا رفتن دمای دستگاه می‌شود. لذا بسیار مهم است که محل نگهداری این دستگاه در جایی خشک و خنک باشد.

دسته‌بندی از نظر شکل امواج خارج شده (امواج ولتاژ)

انواع یو پی اس به لحاظ شکل موج خارج شده (موج ولتاژ) به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت اند از:

۱.موج سینوسی: استفاده از دستگاه های یو پی اس با این شکل موجی برای تمام وسایل مناسب است زیرا که شکل موج بر شهری نیز به همین شکل است.

۲.موج سینوسی پله دار: دستگاه‌های یو پی اس با این شکل موج، برای تمام وسایل مناسب نیستند.

۳.موج پله دار: این نوع موج خروجی می‌تواند برای خیلی از لوازم مصرفی آسیب زا باشد. صرفا برای لوازمی که مصرف انرژي‌شان به صورت داخلی است استفاده دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با دستگاه های یو پی اس و انواع آن‌ها صحبت کردیم. گفتیم دستگاه های یو پی اس منابع تغذیه بدون توقف هستند. می‌توانند برق مورد نیاز لوازم الکتریکی را در زمان قطع برق شهری تامین کنند. می‌توانیم انواع دستگاه یو پی اس را به لحاظ فناوری ساخت، نوع کاربرد و شکل امواج خروجی طبقه بندی کنیم. مرسوم‌ترین نوع طبقه بندی به لحاظ تکنولوژی ساخت، دستگاه های یو پی اس را به سه دسته آفلاین، لاین اینترکتیو و آنلاین تقسیم می‌کند. دستگاه های آفلاین مناسب لوازم با توان کمتر و محدودتر هستند و به لحاظ قیمتی مقرون به صرفه‌ترند. در دستگاه‌های لاین اینترکتیو و آنلاین مبدل در مدار دستگاه وجود دارد و همیشه روشن است و در حالت نرمال باتری را شارژ می‌کند. در دستگاه های آنلاین بالاترین حد محافظت از سیستم‌های مصرف کننده انرژي الکتریکی انجام می‌شود.

شرکت اکسین صنعت ماد در تلاش است تا با دادن اطلاعاتی مفید، لازم و کافی در رابطه با دستگاه های یو پی اس و انواع آن‌ها، بتواند به شما عزیزان کمک کند تا بتوانید محصول مناسب خود را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید با مطالعه سایر مقالات موجود در سایت اطلاعات بیشتری در رابطه با باتری های یو پی اس، نحوه نگهداری از آن‌ها و سایر موارد مربوطه کسب کنید. اگر درباره مطالب بالا و یا ویژگی‌های محصولات موجود در سایت سوالی داشتید می‌توانید با برقراری تماس، با مشاورین ما در ارتباط باشید. تا در عین بر بهره‌مندی از مشاوره رایگان، بتوانید با توجه به نیاز و بودجه خود، محصول مناسب‌تان را شناسایی کنید و برای خرید آن اقدام نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع یو پی اس

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *