به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع دستگاه یو پی اس 02166124420 - 09127682372

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین چیست؟ شاید عنوان این مقاله برایتان جالب باشد. شاید با خود بگویید مگر دستگاه‌های یو پی اس نیز مدل‌های آنلاین و آفلاین دارند؟ باید بگوییم که بله! دستگاه‌های یو پی اس هم دارای چنین انواعی هستند که در عین داشتن اشتراکات زیاد با هم، تفاوت‌ها و خصوصیات منحصر به فرد زیادی نیز دارند. برای درک اهمیت وجود دستگاه‌های یو پی اس، کافی است به یک بعد از ظهر زیبا فک کنید که در خانه خود در زیر باد خنک کولر در حال استراحت هستید. و یا حتی شاید در حال خوردن میوه‌های تابستانی باشید.

در این حالت شاید تصور کنید که هیچ ترکیبی بهتر از این در جهان وجود ندارد! لباس‌های راحتی، میوه‌های تابستانی، باد کولر، و یک فیلم مهیج و کمدی! در همین فکرها هستید که ناگهان برق منزل‌تان قطع می‌شود! دیگر کولر و تلویزیون در این ترکیب لذت‌بخش وجود ندارند! اینجاست که میزان کلافگی و یا حتی عصبانیت شما قابل درک و اندازه‌گیری نیست! در این حالت پیگیری قطعی برق را از تماس با همسایه‌ها و اقوام گرفته تا اداره‌ی برق شروع می‌کنید.

حال شاید با خود بگویید که آخر چه کسی حاضر است به خاطر یک بعد از ظهر گرم تابستانی در منزل خود، دستگاه یو پی اس را خریداری کند؟ باید بگوییم که شاید قطعی برق در این مثال کم اهمیت به نظر برسد، اما اگر شما به جای بودن در خانه، مدیر یک اداره یا کارخانه بودید چطور؟ اگر بیماری در بیمارستان داشتید که برای حفظ جانش لازم بود مدام به دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی وصل باشد چطور؟ در این حالت شاید به قطعی برق با اهمیت بیشتری نگاه می‌کردید. در نتیجه دستگاه‌های یو پی اس دارای فواید و مزایای زیادی هستند که از منازل گرفته تا مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، یا کارخانه‌ها و ادارات، در صنایع مختلف، و… کاربرد دارند.

دستگاه یو پی اس چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم انواع دستگاه یو پی اس را معرفی کنیم، لازم است تعریفی ساده و مختصر از کاربرد دستگاه یو پی اس داشته باشیم. دستگاه UPS، مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply، به معنیای منبع انرژی بدون وقفه است. در واقع دستگاه‌های یو پی اس منابع برق اضطراری هستند که در زمان قطعی برق انرژي الکتریکی مورد نیاز لوازم برقی را تامین می‌کنند. این دستگاه‌ها، این برق را با استفاده از انرژي الکتریکی ذخیره شده در باتری‌های یو پی اس فراهم می‌کنند. به باتری‌هایی که درون دستگاه‌های یو پی اس به کار برده می‌شوند، باتری یو پی اس می‌گوییم.

دستگاه‌های یو پی اس در منازل، کارخانجات، ادارات، صنایع مختلف، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز دیتا سرور، و… به کار برده می‌شوند. در کل می‌توان گفت استفاده از دستگاه یو پی اس در مکان‌هایی که زیاد با قطعی برق چالش دارند و یا ولتاژ برق غیر نرمال را زیاد تجربه می‌کنند امری ضروری است. زیرا که نه تنها قطعی برق مانند مثال بالا گاهی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را داشته باشد، بلکه وارد شدن ولتاژ بیش از حد مجاز به لوازم برقی نیز می‌تواند آسیب‌های زیادی را به آن‌ها وارد کرده و یا حتی آن‌ها را بسوزاند. در نتیجه استفاده از دستگاه‌های یو پی اس فواید زیادی دارد که نمی‌توان تاثیر آن‌ها را نادیده گرفت.

تا اینجا با تعرفی ساده از دستگاه یو پی اس آشنا شدیم و ضرورت وجود آن را به اختصار بررسی کردیم. در ادامه به معرفی انواع یو پی اس و منحصرا یو پی اس آنلاین می‌پردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

دستگاه‌های یو پی اس چه انواعی دارند؟

لازم به ذکر است که همه‌ی دستگاه‌های UPS در یک دسته‌بندی جای نمی‌گیرند. بلکه می‌توان انواع دستگاه یو پی اس را با در نظر گرفتن معیارهای مختلف از جهات مختلفی طبقه‌بندی کرد. فاکتور‌های مختلفی برای دسته‌بندی این نوع دستگاه‌ها وجود دارند که هر کدام بر اساس یک ویژگی خاص این دستگاه‌ها مورد نظر قرار گرفته اند. این دسته‌بندی‌ها شامل موارد زیرا است:

۱. از نظر تکنولوژی ساخت

۲. از نظر کاربرد

۳. از نظر شکل امواج خروجی (ولتاژ)

در ادامه به بررسی هر یک از این دسته‌بندی‌ها به اختصار خواهیم پرداخت.

دسته‌بندی UPS از نظر تکنولوژی ساخت

این نوع طبقه‌بندی مرسوم‌ترین و کاربردی‌ترین نوع تقسیم‌بندی انواع دستگاه یو پی اس است. دستگاه‌های یو پی اس از نظر فناوری به سه دسته اصلی آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین تقسیم می‌شوند که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

۱. آفلاین: در مواقعی که برق شهری وصل است یو پی اس آفلاین خاموش است. تنها زمانی که برق قطع شود یو پی اس آفلاین این قطعی را تشخیص داده و شروع به کار می‌کند.

۲. لاین اینتراکتیو: یو پی اس لاین اینتراکتیو در مواقع وصل بودن برق نیز روشن است و در این حالت باتری‌ها را شارژ می‌کند. زمانی که برق می‌رود، یو پی اس لاین اینتراکتیو تغییر عملکرد داده و دیگر باتری را شارژ نمی‌کند. بلکه انرژی الکتریکی لوازم برقی را تامین می‌کند.

۳. آنلاین: در مورد این نوع از یو پی اس در ادامه مفصلا توضیح خواهیم داد.

دسته‌بندی UPS از نظر کاربرد

از نظر کاربرد و در واقع موارد استفاده نیز دستگاه‌های UPS‌ به سه دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. خانگی: این نوع یو پی اس‌ها معمولا با فناوری لاین اینترکتیو و یا آفلاین هستند و به منظور استفاده در منازل برای لوازم برقی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. اداری: در ادارات نیز لوازم زیادی نظیر چاپگر، رایانه، اسکنر، و… به کمک برق کار می‌کنند. پس می‌توان گفت وجود یو پی اس در ادارات هم ضروری است.

۳. صنعتی: دستگاه‌های یو پی اس صنعتی نیز معمولا برای تجهیزات صنعتی که برق مصرفی بالایی دارند، به کارمی‌روند و ظرفیت‌های بالایی دارند. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی چون صنعت پزشکی، کشاورزی، صنایع غذایی، و… کاربرد دارند.

دسته‌بندی UPS از نظر شکل امواج خارج شده (ولتاژ)

این نوع طبقه‌بندی زیاد رایج نیست، لیکن دستگاه‌های یو پی اس را به سه دسته تقسیم می‌کند:

۱. موج سینوسی: استفاده از یو پی اس‌هایی با این شکل موج خروجی برای اکثر لوزام برقی مناسب است.

۲. موج سینوسی پله‌ای: یو پی اس‌هایی با شکل موج خروجی سینوسی پله‌دار برای همه‌ی وسایل‌های برقی مناسب نیستند.

۳. موج پله‌ای: این نوع شکل موج خروجی برای خیلی از لوازم الکتریکی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

دستگاه یو پی اس آنلاین چیست؟

یکی از انواع تکنولوژي ساخت دستگاه یو پی اس و در واقع هوشمندترین آن‌ها دستگاه یو پی اس آنلاین است. این دستگاه علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد خود تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌های یو پی اس آفلاین و لاین اینتراکتیو را دارد. دستگاه‌های یو پی اس آنلاین حتی در هنگام قطع برق نیز روشن هستند و در این حالت باتری‌های یو پی اس را شارژ می‌کنند. در واقع اینورتر یا مبدل UPS‌ آنلاین همیشه در مدار وجود دارد. به محض اینکه برق شهری قطع می‌شود آن‌ها این قطعی را تشخیص می‌دهند، شارژ باتری‌های یو پی اس را متوقف کرده و شروع به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز لوازم برقی می‌کنند.

از تفاوت‌های اصلی و در واقع از مزیت‌های استفاده از دستگاه یو پی اس آنلاین این است که بیشترین حد محافظت را از لوازم برقی مصرف‌کننده انجام می‌دهد. در UPS آنلاین یک نوع سیستم تنظیم ولتاژ وجود دارد که باعث می‌شود همیشه میزان ولتاژ ورودی به لوازم برقی تحت کنترل باشد. چنانچه یو پی اس آنلاین ولتاژ غیر نرمال را تشخیص دهد، بلافاصله دست به کار می‌شود و ولتاژ را تنظیم می‌کند و بدین طریق از لوازم الکتریکی محافظت می‌کند. زیرا که همان‌گونه که اشاره کردیم قطع و وصلی مداوم برق و یا ورود ولتاژ‌های غیر عادی به وسایل برقی می‌تواند صدمات و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای آن‌ها داشته باشد.

در نتیجه این محافظت قابلیتی بسیار ارزشمند است. از دیگر موارد مهم نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که یو پی اس آنلاین بیشتر در مکان‌هایی مورد استفاده است که لوازمی با برق مصرفی زیاد وجود داشته باشد. زیرا که معمولا یو پی اس‌های آنلاین دارای ظرفیت بالایی هستند و می‌توانند تعداد لوازم الکتریکی زیاد با برق مصرفی بالا را ساپورت کنند. معمولا در بیمارستان‌ها، ادارات، کارخانجات، بانک‌ها، و… از انواع یو پی اس آنلاین استفاده می‌شود.

اجزای یو پی اس آنلاین چیست؟

یو پی اس آنلاین مانند هر دستگاه یو پی اس دیگری از سه جزء اصلی باتری یو پی اس، شارژر یو پی اس و اینورتر تشکیل شده است که کاربرد هر یک از آن‌ها مشخص است. باتری‌های یو پی اس وظیفه ذخیره انرژی الکتریکی را بر عهده دارند. شارژر UPS نیز وظیفه شارژ کردن باتری را بر عهده دارد. مبدل یا اینورتر نیز وظیفه‌ی تبدیل جریان DC مستقیم ذخیره شده در باتری را به انرژی AC‌ متناوب شهری تبدیل کند. البته ذکر این نکته نیز لازم است که یو پی اس‌ها بسته به نوع، کاربرد و ظرفیت‌شان دارای سیستم‌های گرماگیر یا خنک‌کننده هستند تا از داغ شدن بیش از اندازه دستگاه جلوگیری کنند. می‌دانید که دمای بالا می‌تواند ضررات زیادی برای باتر‌ی‌های یو پی اس داشته باشد. دستگاه‌های یو پی اس آنلاین به دلیل روشن بودن مدام و کارکرد مدام سیستم تبدیل جریان، به گرماگیرهای بزرگتر و قوی‌تری نیاز دارند.

قیمت دستگاه یو پی اس آنلاین چقدر است؟

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، یو پی اس‌های آنلاین به دلیل وجود مدام مبدل‌شان در مدار و محافظت در سطح بسیار بالا از لوازم الکتریکی، نسبت به مدل‌های لاین اینتراکتیو و آفلاین هشمندتر هستند. همچنین به دلیل داشتن ظرفیت‌های بالاتر و ساپورت تعداد بیشتری از لوازم الکتریکی معمولا دارای قیمت‌های بالاتری هستند. به خصوص که هر چه تعداد باتری‌های یو پی اس به کار برده شده در UPS آنلاین بیشتر باشد، به تبع قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. به علاوه یکی دیگر از دلایل گران‌تر بودن یو پی اس آنلاین نسبت به سایر انواع آن وجود گرماگیر و یا خنک‌کننده بزرگتر است که در بالا توضیح دادیم. الیته در مجموع با توجه به مزایا و ضرورت‌های وجود یو پی اس آنلاین که بر شمردیم، هزینه کردن برای چنین دستگاهی حتما ارزش دارد تا از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود و عملکرد سیستم افزایش بیابد.

شرکت اکسین صنعت ماد در تلاش است تا با عرضه انواع باتری یو پی اس مورد نیاز کاربران عزیز، گامی در جهت رفع نیاز مصرف‌کنندگان برداشته باشد. ما در شرکت اکسین صنعت ماد همواره می‌کوشیم انواع باتری یو پی اس را با بهترین کیفیت‌ها و مقرون به صرفع‌ترین قیمت‌ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه در رابطه با این مقاله یا سایر مقالات موجود در سایت سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا ضمن بهره‌گیری از مشاوره رایگان، برای انتخاب باتری یو پی اس مناسب خود نیز راهنمایی گرفته و برای خرید آن اقدام نمایید.

 

جهت خرید انواع دستگاه UPS

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *