به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع UPS و موتور برق 02166124420 - 09127682372

تفاوت یو پی اس و موتور برق

تفاوت یو پی اس و موتور برق

موضوع این مقاله تفاوت یو پی اس و موتور برق است که در ادامه بررسی می‌کنیم. آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چگونه وقتی برق می‌رود، برخی از مغازه‌ها، مطب‌ها، خانه‌‌ها، یا برخی از فروشگاه‌های منطقه شما هنوز برق دارند؟ در این مواقع شاید شما فکر کنید که پس اگر مغازه‌های اطراف محل سکونت‌تان برق دارند، حتما مشکل از برق ساختمان شماست! که در اکثر مواقع بعد از انجام بررسی‌های لازم متوجه می‌شوید که مشکل فقط از برق ساختمان شما نیست، بلکه برق کل منطقه قطع است.

اما باز هم آن مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برق دارند. باید بگوییم در این مکان‌ها گاها برای خنثی کردن مشکلات ناشی از قطع برق از موتور برق و یا دستگاه یو پی اس استفاده می‌کنند. هر دو این دستگاه‌ها وظیفه‌ی اصل‌شان تامین برق مورد نیاز لوازم برقی در زمان قطع جریان برق اصلی و یا عدم دسترسی به سیستم برق کشی شهری است، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

دستگاه یو پی اس چیست؟

دستگاه‌های یو پی اس منابع برق اضطراری اند که به منابع انرژي بدون وقفه مشهور اند. این دستگاه‌ها برق مورد نیاز لوازم الکتریکی را در زمان نبود برق شهری تامین می‌کنند. آن‌ها این کار را با کمک انرژي ذخیره شده در باتری‌های یو پی اس انجام می‌دهند. هر دستگاه یو پی اس متشکل از سه جزء اصلی باتری یو پی اس، شارژر و مبدل است. علاوه بر تامین برق، این دستگاه‌ها وظیفه‌ی محافظت از لوازم برقی را در برابر افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ دارند. دستگاه‌های یو پی اس دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به نوع، ابعاد و ظرفیت‌شان از منازل مسکونی گرفته تا مجتمع‌های تجاری، ادارات، بیمارستان‌ها، بانک‌ها، و… به کار می‌روند. این دستگاه‌ها توسط برندهای مختلف ایرانی و خارجی تولید و عرضه می‌شوند و از لحاظ کیفیت و قیمت دارای تنوع بسیار زیادی هستند. در ادامه انواع مختلف این دستگاه را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع دستگاه یو پی اس

همان‌طور که گفتیم دستگاه‌های یو پی اس دارای تنوع زیادی هستند و نمی‌توان تمام انواع آن را در یک دسته‌بندی جای داد. بلکه می‌توانیم با در نظر گرفتن معیارهای مختلف آن‌ها را تقسیم‌بندی کنیم. سه نوع از دسته‌بندی‌های دستگاه یو پی اس بر اساس فناوری ساخت، کاربرد و شکل امواجی که خارج می‌شوند (ولتاژ)، است. در این بین طبقه‌بندی یو پی اس بر اساس تکنولوژی ساخت مرسوم‌تر است. در این روش یو پی اس‌ها به سه دسته‌ی آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین تقسیم می‌شوند. یو پی اس‌های آفلاین فقط در زمان قطع بودن برق روشن می‌شوند. لاین اینتراکتیوها در زمان وصل بودن برق نیز روشن اند و باتری‌ها را شارژ می‌کنند. یو پی اس‌های آنلاین نیز تمام قابلیت‌های لاین اینتراکتیو را دارند با این تفاوت که بالاترین میزان محافظت از لوازم برقی را انجام می‌دهند. بیشتر برای مجتمع‌های بزرگ مانند بیمارستان‌ها، ساختمان‌های ادارای و تجاری، و…. ب کار می‌روند.

موتور برق چیست؟

اگر بخواهیم با زبان ساده تعریفی از موتور برق داشته باشیم، می‌توان گفت موتور برق دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از حرکت موتور را به انرژی الکتریکی (برق) تبدیل می‌کند. وظیفه‌ی اصلی موتور برق نیز مانند دستگاه‌ یو پی اس تامین برق مورد نیاز لوازم الکتریکی است. با این تفاوت که موتور برق این عمل را با مکانیزمی متفاوت از یو پی اس انجام می‌دهد. می‌توان گفت موتور، ژنراتور و سوخت سه عامل اصلی در موتور برق اند که در کنار هم موجب انجام عملکرد کلی دستگاه می‌شوند. بدین صورت که موتور با مصرف سوخت به حرکت در می‌آید، سپس این حرکت موتور به ژنراتور منتقل می‌شود و ژنراتور هم به حرکت در می‌آید. در نهایت ژنراتور انرژي مکانیکی حاصل شده از این حرکت را به انرژي الکتریکی (برق) تبدیل می‌کند. موتور برق‌ها نیز می‌توانند از منزل مسکونی گرفته، تا کلینیک‌‌های کوچک پزشکی، ویلاها، فروشگاه‌ها، و… به کار روند.

انواع موتور برق

موتور برق‌ها نیز مانند دستگاه‌های یو پی اس دارای انواع مختلفی هستند و همه‌ی آن‌ها در یک دسته‌بندی جای نمی‌گیرند. بلکه فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می‌توان با در نظر گرفتن آن‌ها انواع موتور برق را به روش‌های مختلفی دسته‌بندی نمود. معمولا با در نظر گرفتن چهار فاکتور این تقسیم بندی انجام می‌شود. یکی از این فاکتورها نوع سوخت مصرفی است، دیگری نحوه‌ی راه اندازی موتور بر یا همان روش روشن و خاموش کردن آن است. فاکتور بعدی از نظر نوع شاسی است و در نهایت آخرین معیار دسته‌بندی انواع موتور برق از لحاظ ولتاژ خروجی یا برق مصرفی است. مهم‌ترین روش دسته‌بندی موتور برق بر اساس همین معیار ولتاژ خروجی یا برق مصرفی است که موتور بر‌ق‌ها را به دو دسته‌ی تک فاز و سه فاز تقسیم می‌کند. موتور برق‌های تک فاز برای مصارف انرژی کم و موتور برق سه فاز برای مراکز صنعتی، کارخانه‌ها، و… به کار می‌رود.

تفاوت یو پی اس و موتور برق

حال که با دستگاه یو پی اس و موتور برق به طور مجزا آشنا شدید و انواع‌ آن‌ها را نیز به اختصار بررسی کردیم، می‌توانیم این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بیشتر متوجه تفاوت‌های آن‌ها بشوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت UPS و موتور برق:

۱. از نظر نوع دسته‌بندی: همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، هر دو این دستگاه‌ها دارای تنوع زیادی در انواع هستند و نمی‌توان به یک شکل آن‌ها را طبقه‌بندی کرد. دستگاه‌های یو پی اس بر اساس تفاوت در تکنولوژی ساخت، کاربرد و شکل امواج خارج دسته‌بندی می‌شوند. اما موتور برق‌ها بر اساس تفاوت در نوع سوخت مصرفی، نحوه‌ی راه اندازی، نوع شاسی و ولتاژ خروجی یا برق مصرفی تقسیم‌بندی می‌شود.

۲. از نظر اجزاء تشکیل‌دهنده: همان‌گونه که اشاره داشتیم، اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی دستگاه‌های یو پی اس شامل باتری یو پی اس، شارژر و مبدل (اینورتر) است که در مجموع یک دستگاه را تشکیل می‌دهند. اما اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی موتور برق شامل سوخت، موتور و ژنراتور است که در کنار هم عملکرد اصلی موتور برق را کامل می‌کنند.

۳. از نظر مکانیزم عملکرد: گرچه وظیفه‌ی اصلی موتور برق و یو پی اس هر دو تامین برق لوازم الکتریکی در زمان نبود برق شهری است اما با در نظر گرفتن این فاکتور نیز یو پی اس‌ها با موتور برق بسیار متفاوت هستند. همان‌طور که ذکر کردیم، اکثر انواع یو پی اس در زمان نبود برق هم روشن هستند و باتری‌های یو پی اس را شارژ می‌کنند. به محض قطع شدن برق، شارژ باتری را متوقف کرده و شروع به تامین انرژي الکتریکی می‌کنند. در موتور برق اما موتور دستگاه با مصرف سوخت شروع به حرکت می‌کند. این حرکت به ژنراتور هم منتقل می‌شود. در نهایت این ژنراتور است که انرژي مکانیکی حاصل از این حرکت را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

استفاده از یو پی اس بهتر است یا موتور برق؟

اگر چنین سوالی برای شما پیش آمد باید بگوییم که جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. زیرا با توجه به کاربردی که شما از دستگاه انتظار دارید و همچنین مکانی که می‌خواهید به این دستگاه‌ها تجهیز کنید، ممکن است هر کدام از انواع دستگاه یو پی اس و یا هر کدام از انواع موتور برق مناسب شما باشد یا نباشد.

پس در نتیجه چنانچه بین استفاده از یو پی اس و یا موتور برق دچار تردید شدید، ابتدا باید معیارهای مهم برای خودتان را مشخص کنید. سپس ویژگی‌های این دستگاه‌ها را مانند قیمت، میزان سروصدایی که در زمان کارکرد دستگاه تولید می‌کنند، میزان توان یا ظرفیت دستگاه، ابعاد و وزن دستگاه، و… البته معمولا افراد مختلف بیشتر به دنبال محصولاتی هستند که در عین کارآیی بالا و کیفیت مناسب، قیمتی مقرون به صرفه و ترجیحا بدون سروصدا باشند. در نهایت چنانچه نیاز به راهنمایی در این مورد داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از مشاوره‌ی رایگان آن‌ها بهره‌مند شوید.

شرکت اکسین صنعت ماد عرضه‌کننده انواع دستگاه یو پی اس و لوازمات جانبی آن‌ها و همچنین انواع دستگاه موتور برق در سراسر کشور است. موتور برق‌هایی که توسط شرکت اکسین صنعت ماد به فروش می‌رسند، همگی از برند گرین پاور است. با یک سال ضمانت و ده سال خدمات پس از فروش در اختیار شما کاربران عزیز قرار می‌گیرند. چنانچه در مورد این مقاله و یا ویژگی‌های محصولات موجود در سایت سوالی داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا ضمن بهره‌گیری از مشاوره‌ی رایگان، محصول مناسب خود را یافته و برای خرید آن اقدام نمایید.

جهت خرید انواع موتور برق و دستگاه UPS

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *