به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع باتری یو پی اس 02166124420 - 09127682372

موازی کردن باتری یو پی اس

روش موازی کردن باتری یو پی اس

در مواقعی که نیاز به داشتن ظرفیت بیشتری از باتری UPS داریم، روش موازی کردن باتری یو پی اس به کار می‌آید. همان‌طور که می‌دانید در هر باتری دو فاکتور اصلی وجود دارد که مهم‌ترین ویژگی‌های باتری را تشکیل می‌دهند. یکی از این دو فاکتور میزان ولتاژ باتری است که با واحد ولت (V) سنجیده می‌شود و دیگری میزان ظرفیت باتری است که واحد آن آمپر ساعت (AH) است. از این رو از نکات مهم در خرید یو پی اس در نظر گرفتن همین دو فاکتور است. باتری‌های یو پی اس انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای کاربردهای خاص خود هستند. باتری‌های UPS انواعی از باتری‌های قابل شارژاند که به دلیل کاربردشان در دستگاه‌های یو پی اس، به این نام خوانده می‌شوند. این باتری‌ها بنا به انتظاری که از آن‌ها می‌رود، درون دستگاه‌های UPS می‌توانند به صورت سری، موازی و هم ترکیبی از این دو به یکدیگر متصل شوند.

وجود دستگاه‌های یو پی اس تحول بزرگی را در زمینه تکنولوژی پدید آورده است. امروزه ما می‌توانیم با استفاده از دستگاه‌های یو پی اس مشکلات ناشی از قطعی برق را خنثی کنیم و همچنین از لوازم برقی در برابر افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ تا حد زیادی محافظت کنیم. انواع مختلفی از UPS‌ وجود دارد که از منازل گرفته تا کارخانه‌ها، ادارات، مجتمع‌های تجاری، بیمارستان‌ها، بانک‌ها، و…. کاربرد دارند. باتری یو پی اس نیز در کنار شارژر و اینورتر یو پی اس اصلی‌ترین اجزا تشکیل دهنده این دستگاه‌ها را تشکیل می‌دهند. با تغییر در روش نصب باتری‌های یو پی اس به صورت‌های سری، موازی و ترکیب این دو می‌توانیم میزان ولتاژ و ظرفیت کلی دستگاه یو پی اس را تغییر دهیم. البته که نصب دستگاه یو پی اس باید توسط کارشناس انجام شود. اما دانستن این قابلیت‌ها و روش‌های نصب باتری‌ها به هم، برای کاربر استفاده‌کننده خالی از حُسن نیست.

باتری UPS و پرکاربردترین نوع آن

قبل از آنکه روش موازی کردن باتری یو پی اس را توضیح بدهیم، می‌خواهیم در رابطه با پرکاربردترین نوع باتری یو پی اس اطلاعاتی مختصر را ارائه کنیم. همان‌طور که گفتیم انواع باتری‌های یو پی اس از انواع باتری قابل شارژ هستند. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع باتری‌های قابل شارژ باتری سرب اسیدی است که خود دارای دو نوع است. باتری سرب اسیدی تر که به اختصار VLA خوانده می‌شود و باتری سرب اسیدی خشک که نام اختصاری آن SLA است. باتری‌های سرب اسیدی تر بیشتر در صنعت خودروسازی به کار می‌روند. وجود اسید در این نوع باتری‌ها موجب می‌شود تا احتمال نشت اسید در آن‌ها وجود داشته باشد که برای باتری، انسان و محیط اطرافش بسیار زیان آور است. البته از مزایای آن قیمت پایین و طول عمر به نسبت زیاد آن است. پس در نتیجه باتری تر نسبت به باتری خشک کاربرد کمتری در دستگاه UPS دارد.

باتری‌های سرب اسیدی خشک به نام‌های باتری سیلد اسید یا سیلد لید اسید شناخته می‌شوند. باتری سیلد اسید پرکاربردترین نوع باتری یو پی اس است. این باتری‌ها خود دارای دو نوع هستند: AMG و GEL. نوع AMG نسبت به نوع GEL پرکاربردتر است. این نوع از باتری‌های سیلد لید اسید از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌اند و با داشتن جداکننده‌هایی از جنس پشم شیشه، مقاومت داخلی پایین و ظرفیت بالایی دارند. نوع GEL‌ نیز قیمت بالاتری نسبت به مدل قبلی داشته و همچنین دارای مقاومت داخلی بالا و ظرفیتی کمتر است. البته الکترولیت ژله‌ای مانند آن باعث شده از لحاظ نحوه نگهداری باتری یو پی اس سازگاری بیشتری داشته باشد.

تا اینجا باتری یو پی اس سیلد اسید را به عنوان پرکاربردترین نوع باتری UPS به شما عزیزان معرفی کردیم. در ادامه در رابطه با روش موازی کردن باتری یو پی اس صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

روش موازی کردن باتری یو پی اس

در ابتدا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا گاهی نیاز است باتری‌های یو پی اس به صورت موازی سر هم شوند؟ و چرا گاهی باید به صورت سری بسته شوند؟ پاسخ این سوال به توضیحاتی که در مقدمه‌ی این مقاله گفتیم برمی‌گردد. ما اشاره کردیم به دو فاکتور اصلی در باتری که ولتاژ (ولت) و ظرفیت (آمپر ساعت) آن بود. همان‌طور که می‌دانید همه‌ی باتری‌ها دارای دو قطب مثبت و منفی هستند. در حالت معمول و به زبانی ساده در هنگام به راه افتادن جریان در باتری، الکترون‌ها از قسمت منفی به قسمت مثبت که دچار کمبود الکترون است می‌روند.

حال در شکل سر هم کردن باتری‌ها به صورت موازی، قطب‌های مثبت تمام باتری‌های موجود به یکدیگر وصل می‌‌شود. تمام قطب‌های منفی هم به یکدیگر وصل می‌شود. در نتیجه باتری‌ها دقیقا به صورت موازی در کنار هم قرار می‌گیرند. این روش نصب باتری یو پی اس به صورت موازی باعث افزایش ظرفیت یا همان افزایش آمپر ساعت باتری می‌شود و ولتاژ آن ثابت می‌ماند. به بیانی دیگر، اگر به ظرفیت بیشتری از باتری نیاز بود، باتری‌ها را به صورت موازی به یکدیگر وصل می‌کنیم.

موازی و سری کردن باتری یو پی اس

روش سری کردن باتری یو پی اس

در این روش همان‌طور که از نامش مشخص است باتری‌ها به صورت سری، یعنی به شکل پشت سر هم یا به اصطلاح سریالی به یکدیگر متصل می‌شوند. در روش سری قطب مثبت اولین باتری به قطب منفی باتری بعدی متصل می‌گردد و این الگوی اتصال برای تمام باتری‌های موجود به کار می‌رود. به عبارتی، قطب مثبت هر باتری به قطب منفی باتری دیگر وصل است. در این روش اتصال باتری‌ها به صورت پشت سر هم قرار می‌گیرند. روش سری نصب باتری یو پی اس در زمانی اتفاق می‌افتد که ما به ولتاژ بالاتری از باتری نیاز داشته باشیم در حالی که ظرفیت باتری ثابت باقی بماند. به بیانی دیگر، هر زمان نیاز به ولتاژ بیشتر و آمپر ساعت ثابت باتری بود، روش اتصال آن‌ها باید به صورت سری باشد.

روش ترکیبی موازی و سری اتصال باتری‌های یو پی اس

حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که نمی‌توان تعدادی از باتری‌ها را به صورت سری و تعداد دیگری را به صورت موازی به یگدیگر متصل کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که بله! می‌توان این کار را بر اساس نیاز انجام داد. گفتیم در روش اتصال موازی باتری‌های یو پی اس آمپر ساعت آن‌ها در مجموع افزایش پیدا می‌کند. در روش اتصال سری باتری‌های یو پی اس مجموعه ولتاژ آن‌ها بیشتر می‌شود. در نتیجه در صورت لزوم و نیاز هم زمان به آمپر ساعت بیشتر و همچنین ولتاژ بیشتر، می‌توان تعدادی از باتری‌ها را به صورت سری و تعداد دیگری را به صورت موازی به یکدیگر متصل کرد. تا جایی که پاسخ گوی نیاز ما باشند و انتظارات ما را بر طرف کنند.

در پایان این نکته را ذکر کنیم که نصب دستگاه یو پی اس، خصوصا یو پی اس آنلاین که هر کدام از اجزای آن باید در ابتدا به صورت جداگانه نصب شوند. حتما باید توسط کارشناس ماهر در این کار انجام شود. لیکن اطلاعاتی نیز در رابطه با نحوه نصب و راه‌اندازی یو پی اس برای شما عزیزان قرار داده‌ایم که می‌توانید با کلیک بر روی لینک، در این باره نیز مطالعه کنید.

شرکت اکسین صنعت ماد، عرضه‌کننده انواع دستگاه و باتری یو پی اس در سراسر کشور، در تلاش است تا شما عزیزان را با روش‌های مختلف نصب باتری یو پی اس آشنا کند. چنانچه در رابطه با موضوعات مطرح شده در این مقاله و یا ویژگی‌های محصولات موجود در سایت سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

جهت خرید انواع باتری یو پی اس

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *