به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع باتری یو پی اس 02166124420 - 09127682372

شارژ باتری یو پی اس

نحوه شارژ باتری یو پی اس

نحوه شارژ باتری یو پی اس موضوعی است که در اینجا قصد داریم به طور مفصل بررسی کنیم. حتما تا به حال برایتان پیش آمده که خواستید یک تلفن همراه جدید خریداری کنید. معمولا پس از آنکه شما موبایل مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را خریداری می‌کنید، فروشنده شارژر مناسب آن موبایل را هم به شما می‌دهد. همچنین به شما توصیه می‌کند که در ابتدای استفاده، آن را چند ساعت به شارژ بزنید و در این زمان از آن استفاده نکنید تا اینکه شارژ باتری آن پر شود. علاوه بر این به شما می‌گوید که پس از این نیز هر بار که موبایل خود را شارژ کردید، بگذارید شارژ آن کامل پر شود. پس از کامل شدن شارژ باتری موبایل، شارژر را از آن جدا کنید تا بدین ترتیب طول عمر باتری موبایلتان بیشتر حفظ بشود.

باید بدانید که تمام باتری‌ها همین طور هستند؛ حتی باتری های یو پی اس نیز اگر دائما پس از پر شدن شارژشان همچنان در حالت شارژ باقی بمانند و از شارژر جدا نشوند، به مرور زمان دچار آسیب خواهند شد. آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چرا چنین سازوکاری در باتری‌ها اتفاق می‌افتد؟ چرا بیش از اندازه شارژ شدن باتری باعث کاهش طول عمر مفید آن می‌گردد؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

شارژر موجود در دستگاه یو پی اس

همان طور که می‌دانید دستگاه یو پی اس به عنوان منبع برق اضطراری شناخته می‌شود. یعنی این دستگاه‌ها می‌توانند پس از قطع برق انرژی الکتریکی مورد نیاز سیستم و لوازم برقی را تامین کنند. دستگاه‌های یو پی اس این تامین انرژی را با کمک باتری یو پی اس انجام می‌دهند. در واقع دو جزء مهم دستگاه های یو پی اس، باتری های یو پی اس و شارژر یو پی اس است. می‌دانیم که باتری‌های یو پی اس از نوع باتری‌های قابل شارژ هستند. از بین انواع باتری یو پی اس، پرکاربرد‌ترین آن‌ها باتری های سیلد اسید هستند که معمولا به عنوان باتری یو پی اس در دستگاه های یو پی اس به کار می‌روند.

همانند مثالی که در ابتدای مقاله گفتیم، همان‌طور که به هنگام خرید موبایل باید شارژر متناسب با آن را تهیه کنید، باتری های یو پی اس نیز باید شارژرهای مخصوص خود را داشته باشند. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد شارژر باتری یو پی اس مطرح است، همخوان بودن ولتاژ شارژر با ولتاژ باتری های یو پی اس است که حتما باید متناسب با هم باشند.

می‌دانیم که از نکات مهم در نحوه نگهداری از باتری های یو پی اس، پایین بودن دمای محیط است. در واقع حتی‌الامکان نباید دستگاه یو پی اس را در محیط‌هایی با حرارت بالا قرار بدهیم. این موضوع در رابطه با شارژر های یو پی اس نیز مطرح است. همچنین نگهداری دستگاه یو پی اس در مکانی که خشک و عاری از رطوبت باشد، به حفظ طول عمر مفید باتری و شارژر یو پی اس کمک شایانی می‌کند.

حال که با شارژر یو پی اس آشنا شدید و اهمیت آن را دریافتید، می‌توانیم توضیحاتی را درباره نحوه کار این شارژر‌ها به شما ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه شارژ باتری یو پی اس با ما همراه شوید.

نحوه کار شارژرهای باتری یو پی اس

نحوه کار به این صورت است که در ابتدای فرآیند شارژ، مقدار بیشتری از انرژی را به داخل باتری می‌فرستند. به تدریج هر چه به پایان فرآیند شارژ نزدیک می‌شویم، میزان جریان وارده از شارژر به باتری کاهش پیدا می‌کند. در واقع هر چه شارژ باتری بیشتر پر می‌شود، به مرور مقدار کمتری انرژي از شارژر وارد باتری می‌شود. تا اینکه شارژ باتری کاملا پر شود و فرآیند شارژ به طور اتوماتیک قطع می‌شود.

شارژر های یو پی اس بر خلاف شارژرهای موبایل معمولا مجهز به سیستمی اتوماتیک هستند که می‌توانند پس از پر شدن کامل شارژ باتری های یو پی اس، فرایند شارژ کردن را متوقف کنند تا به این ترتیب طول عمر مفید باتری حفظ شود. در صورتی که این قطع شدن خودکار فرآیند شارژ به درستی انجام نگیرد، موجب ورود مقدار بیش از اندازه‌ی شارژ به باتری شده و گاها باعث ایجاد تورم در باتری می‌شود.

علاوه بر این، شارژهای یو پی اس گاها می‌توانند دارای محدودیت‌هایی به لحاظ توان شارژر باشند. به همین دلیل نمی‌توانیم هر باتری‌ای را با هر میزان توان و ظرفیتی در دستگاه‌های یو پی اس به کار ببریم. همچنین این نکته حائز اهمیت است که در کل شارژ و دشارژ بیش از اندازه باتری یو پی اس به مرور زمان موجب کاهش طول عمر مفید آن می‌گردد.

چگونگی اتصال شارژر به باتری

حال که با شارژر یو پی اس و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، می‌خواهیم توضیحاتی مختصر در خصوص چگونگی اتصال شارژر به باتری ارائه دهیم. در ابتدای امر باید بدانید که هر شارژر یو پی اس به همراه خود یک دستورالعمل شارژ دارد که می‌توانید در مراحل مختلف به کار بردن شارژر از آن استفاده کنید. در وهله اول همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد باید چک کنید که ولتاژ شارژر با ولتاژ باتری همخوان و متناسب باشد.

به طور کلی می‌توان گفت شارژر یو پی اس دارای یک کابل برای اتصال به سمت منفی باتری و یک کابل برای اتصال به سمت مثبت باتری است. در واقع کابل مثبت شارژر باید به قطب مثبت باتری و کابل منفی شارژر باید به قطب منفی شارژر متصل گردد. شما باید قبل از اتصال کابل‌ها به باتری، قطب مثبت و منفی باتری را مشخص کنید. توجه داشته باشید چنانچه پس از اتصال شارژر به پریز برق هر گونه جرقه‌ای مشاهده نمودید، فورا شارژر را از برق و باتری جدا کرده و موارد مختلف را بررسی کنید تا مشکل را رفع نمایید.

نکات مهم در به کارگیری شارژر یو پی اس

در به کار گیری شارژر های یو پی اس در نظر داشتن چند نکته حائز اهمیت است. در اینجا این نکات را به اختصار ذکر خواهیم کرد:

نحوه شارژ باتری یو پی اس

۱.توجه به همخوان بودن ولتاژ شارژر یو پی اس با ولتاژ باتری‌های یو پی اس

۲.مطالعه دفترچه دستورالعمل شارژر یو پی اس قبل از هر گونه اتصال آن به برق یا به باتری

۳.توجه به اینکه شارژر حتما مجهز به قابلیت قطع اتوماتیک شارژ پس از کامل شدن شارژ باتری باشد.

۴.نگهداری دستگاه یو پی اس در مکانی خشک و خنک

۵.کالیبره کردن باتری یو پی اس به اندازه 2 الی 3 بار در طول یک سال

۶.از شارژ و دشارژ بیش از اندازه باتری خودداری کنید؛ زیرا که موجب کاهش طول عمر مفید باتری می‌گردد.

آیا می‌توان باتری خودرو را با استفاده از شارژر های یو پی اس شارژ نمود؟

در مقالات قبلی در رابطه با تفاوت باتری یو پی اس با باتری خودرو توضیحات مفصلی را ارائه داده‌ایم. در اینجا هم به اختصار توضیح خواهیم داد. همان‌طور که می‌دانید باتری خودرو و باتری یو پی اس تفاوت‌های زیادی به لحاظ ساختار داخلی با یکدیگر دارند. ممکن است شباهت‌های کمی نیز داشته باشند؛ از جمله اینکه هر دو دارای ولتاژ 12 هستند. اما این شباهت موجب نمی‌شود که مجاز باشیم باتری یو پی اس و باتری ماشین را به جای یکدیگر به کار ببریم.

همان‌طور که ذکر شد، فرآیند شارژ کرد در شارژر های یو پی اس با سیکل شارژ و دشارژ باتری خودرو منطبق نیست. چنانچه ما باتری خودرو را به جای باتری یو پی اس به شارژر یو پی اس متصل کنیم، شارژر موجب بالا رفتن بیش از اندازه دمای باتری خودرو می‌شود. این حرارت بیش از حد به خودی خود می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای باتری ماشین داشته باشد. دمای بیش از حد باعث کاستن از طول عمر مفید باتری خودرو می‌شود. همچنین، ممکن است باعث نشت گاز‌ها و مایع اسیدی داخل باتری به بیرون بشود که اتفاقی بسیار خطرناک است.

در نتیجه استفاده از شارژر های یو پی اس به منظور شارژ کردن باتری خودرو یا همان باتری های استارتی، کاری به دور از احتیاط است. زیرا که ممکن است به دلیل ایجاد نشتی، هم برای انسان خطر آفرین باشد و هم موجب آلودگی محیط اطراف گردد. برطرف کردن این آلودگی نیز خود مستلزم صرف هزینه، وقت و انرژی است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی در رابطه با شارژر باتری یو پی اس و نحوه شارژ شدن باتری های یو پی اس را در اختیار شما قرار بدهیم. همان‌طور که گفتیم پس از شروع فرآیند شارژ، در ابتدا جریان بیشتری از شارژر به باتری وارد می‌شود. به مرور با پر شدن شارژ باتری، میزان جریان وارده از شارژر به باتری کاهش پیدا می‌کند. زمانی که شارژ باتری به طور کامل پر می‌شود، فرآیند شارژ کردن توسط سیستم خودکار شارژر قطع خواهد شد. در استفاده از شارژر های یو پی اس مهم‌ترین نکته این است که توجه شود ولتاژ شارژر با ولتاژ باتری منطبق باشد. همچنین حتما در هنگام اتصال شارژر یو پی اس به باتری یو پی اس از دستورالعمل مربوط به شارژر بهره بگیرید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

شرکت اکسین صنعت ماد همواره خواستار آن است تا بتواند با دادن اطلاعاتی مفید، به روز و سودمند در رابطه با به کارگیری شارژر های یو پی اس، نقشی در پیشگیری از مشکلات احتمالی داشته باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با باتری های یو پی اس، انواع‌ آن‌ها، نحوه نگهداری از آن‌ها و بسیاری موضوعات دیگر مقالات موجود در سایت را مطالعه نمایید. همچنین اگر در رابطه با موضوعات ذکر شده یا محصولات موجود در سایت سوالی داشتید، می‌توانید با برقراری تماس با مشاورین ما در ارتباط باشید. در این صورت ضمن بهره‌مندی از مشاوره رایگان توسط تیم مشاورین ما،‌ می‌توانید محصول مناسب خود را شناسایی کرده و برای خرید آن اقدام نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شارژ باتری یو پی اس

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *