به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع باتری یو پی اس 02166124420 - 09127682372

تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو

تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو

یکی از موضوعاتی که از لحاظ ایمنی اهمیت بالایی دارد، دانستن تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو است. ما در اینجا برخی از موارد را بیان خواهیم نمود. اگر شما هم جزء افرادی هستید که معمولا از اتومبیل شخصی برای رفت و آمد استفاده می‌کنید، شاید تا به حال این مشکل را تجربه کرده باشید. اینکه روزی با عجله سوار اتومبیل خود شده‌اید و خواستید ماشین‌تان را روشن کنید، اما هر چه تلاش کردید نتوانستید استارت بزنید و شروع به حرکت کنید! سپس متوجه شده‌اید که طول عمر باتری ماشین‌تان تمام شده و باید آن را تعویض کنید.

ممکن است در آن لحظه آرزو می‌کردید که ای کاش باتری ماشین هم طول عمری برابر با یک باتری یو پی اس داشت و می‌شد بیشتر از آن استفاده نمود! یا حتی شاید به این فکر افتادید که کلا باتری ماشین‌تان را با یک باتری یو پی اس عوض کنید تا کارتان را راه بیندازد! حال اگر تفاوت‌‌های باتری خودرو و باتری یو پی اس را بدانید، درک می‌کنید که چنین چیزی تقریبا غیرممکن است و نمی‌توان باتری ماشین و باتری یو پی اس را به جای هم به کار برد.

عملکرد باتری خودرو و انواع آن

معمولا باتری‌هایی که در ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، همگی نام‌های مشابهی دارند. به این باتری‌ها معمولا باتری ماشین، باتری خودرو و یا باتری استارتی می‌گویند. طراحی باتری ماشین به شکلی است که بتواند در لحظه اول استارت خودرو، انرژی زیاد مورد نیاز برای روشن شدن اتومبیل را تامین کند. پس از آنکه ماشین روشن شد و موتور خودرو به کار افتاد، تامین انرژی الکتریکی ماشین بر عهده دینام خودرو است. دینام پس از روشن شدن ماشین شروع به کار می‌کند و دائما در حال شارژ باتری است تا باتری خودرو در حالت شارژ کامل باقی بماند. هر بار که اتومبیل روشن شود، دینام مدام این کار را انجام می‌دهد تا زمانی که طول عمر باتری ماشین تمام شود.

انواع باتری خودرو

ما دو نوع کلی از باتری ماشین را داریم: باتری اسیدی و باتری اتمی.

۱.باتری اسیدی یا باتری تر: در این نوع از باتری خودرو هر کدام از سلول‌های باتری دارای دربی جدا برای اضافه کردن آب مقطر به باتری هستند. زیرا همان‌طور که از اسم این باتری معلوم است، باتری اسیدی دارای اسید است و چنانچه آب مقطر داخل آن کم شود، میزان اسید داخل آن غلظت بالاتری می‌یابد و باید با افزودن آب مقطر مجددا تعادل میان آب و اسید را برقرار نمود تا الکترولیت بتواند وظیفه خود را به درستی به انجام برساند.

۲.باتری اتمی یا باتری خشک: تفاوت باتری اتمی با باتری اسیدی در این است که در باتری اتمی نیازی به اضافه کردن آب مقطر برای تعادل درصد اسید و آب نیست. زیرا که درب این باتری بسته است و چنین جایگاهی ندارد. هنگام به کار بردن این نوع باتری، برای اینکه مشخص شود باتری سالم است یا خیر، معمولا یک علامت یا یک نشانه روی آن وجود دارد که با توجه به آن از سلامت باتری مطلع می‌شویم.

عملکرد باتری یو پی اس و انواع آن

در مقالات قبلی، در رابطه با تعریف باتری یو پی اس، عملکرد و انواع آن توضیحات مفصلی را ارائه داده‌ایم. پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید و در رابطه با انواع باتری یو پی اس به طور جزئی تر مطالعه کنید. لیکن در اینجا نیز به طور مختصر توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

می‌دانیم که دستگاه‌ یو پی اس، دستگاه برق اضطراری است که در زمان قطع برق انرژی مورد نیاز سیستم را تامین می‌کند. به باتری‌هایی که درون دستگاه های یو پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرند، باتری یو پی اس می‌گوییم. باتری های یو پی اس همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، به صورت وکیوم شده هستند و دچار نشتی گاز یا اسید نمی‌شوند. از میان انواع باتری‌های قابل شارژ معمولا سه نوع آن‌ها بیشتر به عنوان باتری یو پی اس در دستگاه های یو پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

۱.باتری سرب اسیدی

۲.باتری لیتیم یون

۳.باتری نیکل کادمیوم

باتری های سرب اسیدی پرکابردترین نوع باتری قابل شارژ هستند که در دستگاه یو پی اس به کار برده می‌شوند. این باتری ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱.باتری های سرب اسیدی خشک یا سیلد اسید: این باتری دارای دو مدل AMG و GEL است.

۲.باتری های سرب اسیدی تر

از میان انواع باتری‌های سرب اسیدی، باتری سیلد اسید معروف‌ترین نوع باتری یو پی اس است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با باتری سیلد اسید، روی لینک کلیک کنید و در این مورد مطالعه نمایید.

حال که هم با عملکرد و انواع باتری خودرو و هم با تعریف و انواع باتری یو پی اس به اختصار آشنا شدید، می‌توانیم تفاوت این دو را بررسی کنیم. برای کسب آگاهی در رابطه با تفاوت باتری خودرو و باتری یو پی اس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو

می‌توان گفت بین باتری خودرو و باتری یو پی اس شباهت‌هایی هم وجود دارد. مثلا اینکه هر دو دارای ظرفیت و ولتاژ 12 هستند. همچنین به لحاظ ظاهری ممکن است فکر کنید که کاملا یکی هستند زیرا ساز‌و‌کار هر دو با اسید و آب است. اما تفاوت اصلی آن‌ها در ساختار داخلی‌شان است. در ادامه، تعدادی از تفاوت‌های مهم باتری خودرو و یو پی اس را مورد به مورد بررسی خواهیم کرد:

۱.باید بدانید که مهم‌ترین تفاوت بین کارکرد باتری خودرو و باتری یو پی اس جریان شارژ و دشارژ آن‌ها است. زیرا که در دستگاه‌های یو پی اس شارژر‌هایی وجود دارد که صرفا مناسب شارژ کردن باتری های یو پی اس و منطبق با جریان شارژ و دشارژ مخصوص به باتری یو پی اس است. پس از این بابت می‌توان گفت که تفاوت‌های زیادی با هم دارند و نمی‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد.

۲.همان‌طور که گفتیم، باتری خودرو به گونه‌ای که بتواند مقدار زیادی انرژی را در کمترین زمان برای استارت ماشین فراهم کند. اما باتری های یو پی اس بر خلاف باتری ماشین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند مقدار کمی انرژی را برای زمان طولانی‌تری تامین کنند. به همین دلیل است که در واقع باتری های یو پی اس به نام منبع انرژي بدون وقفه شناخته می‌شوند.

۳.به لحاظ ساختار داخلی، تفاوت باتری ماشین با باتری یو پی اس این است که در باتری ماشین تعداد صفحات سربی بیشتری به کار می‌رود. از لحاظ ضخامت نیز صفحات سربی داخل باتری ماشین ضخامت کمتری نسبت به صفحات داخل باتری یو پی اس دارند. همین موضوع در باتری خودرو باعث تولید شدن مدار زیادی انرژی در زمان کوتاه می‌گردد؛ زیرا که زیاد بودن تعداد پلیت‌ها و نازک بودن آن‌ها باعث بیشتر شدن واکنش صفحات کاتد و آند با الکترولین می‌شود.

آیا می‌توانیم باتری خودرو را به جای باتری یو پی اس به کار ببریم؟

یکی از دلایلی که معمولا افراد تصمیم می‌گیرند باتری خودرو را به جای باتری یو پی اس استفاده کنند، به دلیل قیمت آن است. در واقع قیمت باتری های یو پی اس معمولا خیلی بیشتر از باتری ماشین یا همان باتری‌های استارتی است. اما به کار بردن باتری خودرو به جای باتری یو پی اس باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد. از جمله اینکه به دلایل فوق الذکر باتری ماشین ظرفیت دشارژ‌های عمیق را ندارد. در نتیجه برای استفاده‌ی طولانی مدت اصلا مناسب نیست. زیرا که به دلیل وجود همان صفحات نازک سربی که بالاتر توضیح دادیم، چنانچه به جای باتری یو پی اس از باتری استارتی به کار ببریم، دستگاه یو پی اس به باتری ماشین آسیب می‌زند چون این دستگاه به تناسب سیکل و جریان شارژ و دشارژ باتری یو پی اس طراحی شده‌ است نه باتری ماشین!

اینکه دستگاه یو پی اس با سیکل شارژ و دشارژ باتری ماشین همخوان نیست، مشکلات دیگری را نیز به وجود خواهد آورد. مثلا اینکه چنانچه باتری استارتی در دستگاه یو پی اس مورد استفاده قرار بگیرد، شارژر موجود در دستگاه موجب بالا رفتن بیش از حد دمای باتری ماشین می‌شود، و این موضوع باعث آسیب فراوان به این باتری می‌گردد. این بالا رفتن حرارت حتی ممکن است علاوه بر کاهش طول عمر مفید باتری ماشین، موجب ایجاد نشتی در آن و خروج گاز‌ها و مایع اسیدی از باتری می‌شود و در نهایت به انفجار باتری منجر شود. پس باید بدانید که به کارگیری باتری ماشین در ستگاه یو پی اس، کاری خطرناک و با ریسک بالا است و اصلا توصیه نمی‌شود.

آیا می‌توانیم باتری یو پی اس را به جای باتری خودرو به کار ببریم؟

حال ممکن است مانند مثالی که در ابتدا زدیم برخی از افراد به این فکر بیفتند که به جای باتری ماشین از باتری یو پی اس استفاده کنند. در این حالت شاید از طول عمر مفید بیشتری بهره‌مند گردند. زیرا که معمولا طول عمر مفید باتری های یو پی اس بیشتر از طول عمر مفید باتری ماشین است. اما چنین کاری نیز امکان پذیر نیست و به دور از احتیاط است! زیرا که پس از اتصال باتری یو پی اس به جای باتری استارتی داخل ماشین، قطعات مختلف ماشین به دلیل ناهمخوان بودن باتری هر کدام به مشکلات مختلفی دچار خواهند شد. بنابراین، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به اتومبیل وارد شود. در نتیجه به کار بردن باتری یو پی اس به جای باتری ماشین نیز مجاز نیست.

جمع‌بندی

 در این مقاله سعی کردیم ضمن ذکر ویژگی‌ها، انواع و نحوه عملکرد باتری ماشین و باتری یو پی اس، برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنیم. به طور کلی از مهم‌ترین تفاوت‌های باتری‌های استارتی و باتری های یو پی اس، سیکل شارژ و دشارژ آن‌ها و ساختار داخلی‌شان است. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که هر یک از این باتری‌ها دارند توصیه نمی‌شود که آن‌ها را به جای هم به کار ببرید، زیرا که این کار با خطراتی همراه است و ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.

شرکت اکسین صنعت ماد همواره سعی کرده اطلاعاتی مفید و کافی را در اختیار شما قرار بدهد، تا بتوانید دانش خود را در رابطه با باتری های یو پی اس، باتری ماشین و تفاوت‌های آن‌ها بالا ببرید. همچنین بتوانید با کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه از طریق مطالعه مقالات موجود در سایت و بررسی ویژگی‌های محصولات، باتری یو پی اس مورد نظر خود را به تناسب بودجه و نیازتان انتخاب کنید و برای خرید آن اقدام نمایید. چنانچه در رابطه با تفاوت باتری یو پی اس با باتری ماشین و یا ویژگی‌های محصولات موجود در سایت سوالی داشتید، می‌توانید تنها با برقرار کردن یک تماس با مشاورین ما در ارتباط باشید و از راهنمایی‌های مشاورین جهت تهیه محصول مناسب خود و پاسخ به سوالات‌تان بهره‌مند شوید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید محصول

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *