به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع دستگاه یو پی اس 02166124420 - 09127682372

خطاهای یو پی اس

مشکلات و خطاهای یو پی اس

چنانچه شما هم از دستگاه یو پی اس استفاده می‌کنید و یا قصد خرید آن را دارید، اطلاع از مشکلات و خطاهای یو پی اس امری ضروری است. در واقع هر کسی باید نسبت به مشکلات هر دستگاهی که خریداری می‌کند آگاه باشد. به این دلیل که هم بتواند با استفاده صحیح تا حد امکان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و هم اینکه در صورت بروز این مشکلات، از آن‌ آگاه شود و در صورت لزوم دستگاه را به کمک کارشناس مربوطه تعمیر کند. این موضوع در مورد لوازم و دستگاه‌های خانگی گرفته تا دستگاه یو پی اس، موتور برق، حتی اتومبیل نیز صدق می‌کند. البته حتما این را نیز مشاهده کرده‌اید که تمامی دستگاه‌ها دارای دفترچه‌ی راهنمایی هستند که طرز استفاده صحیح از آن‌ها را توضیح می‌دهد. همچنین در این دفترچه گاها در مورد بروز مشکلات، خطاهای احتمالی و روش‌های برخورد با آن نیز توضیح داده شده است.

لیکن در مورد برخی از دستگاه‌ها اطلاع از بروز مشکلات احتمالی اهمیتی بیش از این‌ها پیدا می‌کند. زیرا که در مورد برخی لوازم همانند باتری‌های یو پی اس، احیای باتری می‌تواند خیلی اوقات شما را تا مدت‌ها از تعویض آن بی‌نیاز کند. خصوصا اگر شما برای تهیه دستگاه مورد نظرتان هزینه‌ی زیادی کرده باشید، این موضوع می‌تواند به لحاظ اقتصادی نیز برای شما به صرفه باشد. اینکه بتوانید با تشخیص به موقع مشکل، در صدد رفع آن برآیید می‌تواند شما را بعضا از پرداخت خیلی از هزینه‌ها بی‌نیاز کند. در مورد دستگاه‌هایی همانند دستگاه یو پی اس که متشکل از چندین جزء است، تشخیص و بر طرف کردن به موقع مشکل یک جزء، می‌تواند از آسیب‌های احتمالی برای سایر اجزاء دستگاه نیز جلوگیری کند. پس با در نظر گرفتن تمام این موارد، می‌توان گفت اطلاع از مشکلات و خطاهای یو پی اس برای کاربران مصرف‌کننده از هر لحاظ ضروری است.

دستگاه UPS و انواع آن

خطاهای UPS

UPS مخفف شده‌ی عبارت Uninterruptible Power Supply، به معنای منبع انرژی بدون وقفه است. یعنی دستگاه‌های یو پی اس منابع برق اضطراری اند که می‌توانند در هنگام قطع برق شهری، انرژی الکتریکی مورد نیاز لوازم برقی را تامین کنند. وجود دستگاه‌های یو پی اس در مکا‌ن‌هایی که زیاد با مشکلات برق شهری اعم از قطعی زیاد و یا ولتاژ غیر نرمال مواجه‌اند، امری ضروری است. زیرا که دستگاه‌های یو پی اس بسته به نوع‌شان می‌توانند از لوازم برقی محافظت کنند. همچنین در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، ادارات، کارخانجات، مراکز ثبت آمار و داده‌ها، و… حتی چند دقیقه قطعی برق نیز می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را وارد نماید. دستگاه‌های یو پی اس را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی نمود. یکی از معمول‌ترین این روش‌ها، طبقه‌بندی از نظر فناوری ساخت است که در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد.

 

دسته‌بندی انواع یو پی اس از نظر فناوری ساخت

۱. آفلاین: ای نوع دستگاه یو پی اس فقط زمانی شروع به کار می‌کند که برق شهری قطع شود و یا ولتاژ غیر نرمال به وجود آید. پس در حالت عادی روشن نیست. یو پی اس آفلاین بیشتر در منازل و برای رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بیشتر در مورد لوازمی که برق کمتری مصرف می‌کنند کاربرد دارد.

۲. لاین اینترکتیو: یوپی اس لاین اینترکتیو کمی هوشمندتر نسبت به مدل آفلاین است. به این دلیل که یو پی اس لاین اینترکتیو همیشه روشن است و در حالت نرمال که برق وصل است، باتری‌های یو پی اس را شارژ می‌کند. زمانی که برق شهری قطع می‌شود، همانند سیستم آفلاین این قطعی برق را تشخیص می‌دهد و انرژی الکتریکی مورد نیاز را تامین می‌کند.

۳. آنلاین: یو پی اس آنلاین مزیت‌های بیشتری نسبت به دو مدل قبل دارد. زیرا علاوه بر داشتن تمام قابلیت‌های سیستم آفلاین و لاین اینترکتیو، می‌تواند با بالاترین حد از لوازم الکتریکی محافظت کند.

مشکلات و خطاهای یو پی اس

حال که با دستگاه یو پی اس و انواع آن به اختصار آشنا شدیم، در این جا می‌خواهیم چند مورد از شایع‌ترین مشکلات و خطاهای آن را بررسی کنیم. با دانستن این اطلاعات می‌توانید در صورت بروز مشکل آن را تشخیص دهید و با کمک کارشناس مربوطه آن را بر طرف کنید.

خطاهای یو پی اس

۱. خطای اضافه بار: این خطا زمانی نمایان می‌شود که تعداد وسایل الکتریکی که به یو پی اس وصل هستند بیش از توان یو پی اس باشد. در این حالت دو راه برای مقابله وجود دارد. یا باید توان دستگاه یو پی اس را افزایش دهید و یا تعداد لوازم الکتریکی را کاهش دهید.

۲. خطا در وضعیتی که یو پی اس به عنوان باتری عمل می‌کند: در این حالت احتمالا مشکل از باتری یو پی اس است. حال یا ممکن است شارژ باتری‌های یو پی اس تمام شده باشد و یا اینکه حتی تاریخ مصرف باتری به اتمام رسیده باشد. برای مقابله با این مشکل نیاز است که هر از چند گاهی باتری‌های یو پی اس چک شوند و البته طول عمر مفید آن‌ها را هم در نظر بگیرید.

۳. خطاهای شنیداری: این خطاها معمولا به صورت صداهای هشدار یا آلارم شنیده می‌شوند. علت این خطاها بسته به نوع یو پی اس می‌تواند متفاوت باشد. اما بهترین راه برای تشخیص علت این صداهای هشدار مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه و یا کمک گرفتن از یک کارشناس است.

۴. عدم شارژ شدن باتری: در این حالت ممکن است مشکل از باتری یو پی اس و یا شارژر یو پی اس باشد. بر طرف کردن این مشکل کاری تخصصی است و نیاز است که توسط کارشناس بررسی شود. معمولا راه‌هایی برای برگرداندن روند شارژ باتری یه حالت طبیعی خودش وجود دارد ک توسط کارشناس انجام می‌شود.

توصیه می‌شود تمام این خطاها را با کمک کارشناس مربوطه رفع کنید.

معنای رنگ‌های مختلف چراغ وضعیت UPS

چراغ وضعیت دستگاه یو پی اس دارای سه رنگ متفاوت است که هر کدام معنای منحصر به فردی دارد. شما می‌توانید با توجه به رنگ این چراغ‌ها، در مورد سالم بودن یا اختلال در کارکرد یو پی اس اطلاع پیدا کنید.

چراغ وضعیت یو پی اس:

۱. چراغ سبز: همانند خیلی از دستگاه‌ها رنگ سبز نشان‌دهنده کارکرد نرمال دستگاه یو پی اس است. بدین معنا که اجزا تشکیل‌دهنده دستگاه یو پی اس سلامت هستند و مشکل خاصی در فرآیند کار یو پی اس وجود ندارد.

۲. چراغ نارنجی: این چراغ بدین معناست که در قسمتی از یو پی اس مشکل کوچکی وجود دارد. اما در صورت مشاهده رنگ نارنجی در چراغ وضعیت UPS‌ باید بلافاصله شروع به عیب‌یابی و بر طرف کردن مشکل یو پی اس کنید. وگرنه ممکن است بی توجهی شما منجر به بدتر شدن مشکل دستگاه شود و هزینه‌های سنگین‌تری را برایتان داشته باشد.

۳. چراغ قرمز: چراغ قرمز نیز مانند خیلی از لوازم بدین معناست که مشکل بسیار مهم و حادی در دستگاه یو پی اس وجود دارد. در این حالت حتما باید به سرعت دستگاه را بررسی کنید و پر صدد رفع مشکل برآیید.

۴. خاموش بودن تمام چراغ‌ها: در این صورت دیگر همان‌طور که مشخص است باید حتما تکنسین مربوطه را خبر کنید تا دستگاه را به طور کامل بررسی کند.

چه چیز‌هایی باعث ایجاد مشکل در یو پی اس می‌شود؟

این موضوع را باید در نظر بگیرید که هر چه بیشتر در نگهداری دستگاه یو پی اس خود هشیارتر باشید، بیشتر می‌توانید از طول عمر مفید آن بهره‌مند شوید. مواردی وجود دارد که در طول زمان موجب آسیب به باتری یو پی اس و در نتیجه کل دستگاه یو پی اس می‌شود. در واقع هر دستگاهی متشکل از چند جزء است که‌ آسیب دیدن یک جزء ممکن است موجب ایجاد اختلال در اجزای دیگر شود.

مواردی مانند نفوذ گرد و غبار و خاک به داخل دستگاه، وجود رطوبت بیش از حد در محیط قرارگیری دستگاه، دمای بیش از اندازه محیط، و… می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد اختلال در دستگاه یو پی اس و کاهش طول عمر مفید آن می‌گردد. همچنین مواردی که باید در حفظ و نگهداری باتری یو پی اس در نظر بگیرید مانند عدم شارژ و دشارژ بیش از حد نیز می‌تواند در سلامت کل دستگاه یو پی اس موثر باشد.

شرکت اکسین صنعت ماد همواره در تلاش است تا با دادن اطلاعات مورد نیاز به شما عزیزان، شما را با مشکلات و خطاهای یو پی اس آشنا کند. ما در شرکت اکسین صنعت ماد در تلاشیم انواع باتری یو پی اس را با بالاترین کیفیت و از بهترین برندها به شما عزیزان عرضه کنیم. چنانچه در رابطه با مطالب مطرح شده در این مقاله یا سایر مقالات موجود در سایت سوالی داشتید می‌توانید با کارشناسان ما تماس تلفنی برقرار کنید. تا ضمن بهره‌گیری از مشاوره رایگان، در شناسایی باتری یو پی اس مناسب خود نیز راهنمایی بگیرید و برای خرید آن اقدام نمایید.

جهت خرید دستگاه UPS

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *