به وب‌سایت اکسین صنعت خوش آمدید

logo.png

فروش انواع باتری یو پی اس 02166124420 - 09127682372

تعمیر باتری یو پی اس
تعمیر باتری یو پی اس

تعمیر و احیای باتری یو پی اس

در این مقاله سعی داریم در رابطه با تعمیر باتری یو پی اس اطلاعاتی را در اختیار شما کاربران عزیز بگذاریم. اگر دقت کرده باشید، امروزه بسیاری از لوازم الکتریکی در منزل، تا مدت‌ها برای شما کار می‌کنند و شما آن‌ها را برای استفاده در طولانی مدت خریداری می‌کنید. حال اگر روزی این لوازم الکتریکی خراب شوند، شما چه واکنشی نشان خواهید داد؟ احتمالا اگر این وسیله یکی از لوازماتی باشد که شما خیلی کم از آن استفاده می‌کنید، یا اصلا آن را تعمیر نمی‌کنید، و یا آن را کنار می‌گذارید تا روزی سر فرصت اشکال آن را بررسی کنید.

به فرض که چنین روزی هم فرا برسد، اگر خودتان اهل فن نباشید، احتمالا به یک تعمیر کار نیاز پیدا می‌کنید. طبیعتا تعمیر آن وسیله نیز هزینه‌ای را برای‌تان در بر خواهد داشت. قطعا توجه کرده اید که امروزه تعمیر و سرویس لوازم خانگی بزرگ‌تر مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، و… به مراتب هزینه‌‌های تعمیر بیشتری نسبت به سایر لوازم خانگی دارند. حال اگر شما حتی کمی هم از تعمیر آن‌ها سر در بیاورید، شاید با کمی کنکاش بتوانید این هزینه را برای خود کاهش دهید.

در مورد تعمیر باتری یو پی اس نیز همین‌طور است. اگر شما قرار باشد مثلا به خاطر هر چیز کوچکی که به نظرتان غیر نرمال است، تعمیر کار خبر کنید، یا بخواهید مدام از افراد مختلف سوال کنید، این کار صرفا وقت، هزینه و انرژی شما را می‌گیرد. اما اگر حتی اطلاعات کمی هم در مورد تعمیر باتری یو پی اس داشته باشید، می‌توانید مثلا با کارشناسان سایت فروشنده تماس بگیرید، اشکال باتری یو پی اس خود را مطرح کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. در این صورت هم هزینه‌هایتان را کاهش دادید، و هم سریعتر به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسید و می‌توانید دستگاه خود را تعمیر کنید.

باتری یو پی اس و اصلی‌ترین اجزای آن

می‌دانیم باتری‌های یو پی اس از انواع باتری‌های قابل شارژ هستند و همان‌طور که از نامشان مشخص است، در دستگاه‌های یو پی اس به کار برده می‌شوتد. دستگاه‌های یو پی اس منابع برق اضطراری هستند و در زمان قطع برق شهری، انرژی الکتریکی مورد نیاز لوازم برقی را به کمک انرژي ذخیره شده در باتری‌های یو پی اس تامین می‌کنند. انواع باتری یو پی اس، بیشتر به صورت سربی اسیدی، نیکل کادمیوم و لیتیوم یون هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. پرکاربردترین نوع باتری یو پی اس، باتری‌های سیلد لید اسید یا همان سرب اسیدی خشک هستند از دسته باتری‌های سربی اسیدی می‌باشند. باتری‌های سیلد لید اسید از نظر تکنولوژی خود بر دو نوع AMG و GEL تقسیم می‌شوند که خصوصیات متفاوتی دارند. بهتر است این باتری‌ها را در جایی خشک و خنک نگهداری کرده و گاهی آن‌ها را از گرد و غبار پاک کنید.

ساختار اصلی تشکیل دهنده باتری سیلد لید اسید شامل بدنه باتری، سوپاپ، صفحات جداکننده، ترمینال، صفحات کاتد و آند، سلول باتری و الکترولیت است. هر کدام از این موارد در باتری وظیفه‌ی خاصی را بر عهده دارند. عملکرد صحیح هر یک از این اجزا، باعث کارکرد باتری می‌شود. به طور خلاصه در مورد عملکرد هر کدام از این اجزا می‌توان گفت که بدنه باتری همان محفظه نگهدارنده است که معمولا ضد حریق است.

سوپاپ باعث خروج گازهای اضافی جمع شده در فضای باتری شده و از منفجر شدن باتری جلوگیری می‌کند. صفحات جداکننده در باتری سیلد اسید جاذب الکترولیت هستند. ترمینال همان قطب مثبت و منفی باتری است و صفحات کاتد و آند در واقع همان الکترودهای باتری هستند. هر سلول در باتری می‌تواند تا ۲ ولت انرژي تولید کند و در نهایت، الکترولیت، در باتری‌های سیلد اسید از جنس سولفوریک اسید است و مهم‌ترین عامل برای برقراری جریان الکتریکی.

تعمیر باتری یو پی اس

تعمیر باتری یو پی اس

حال که به طور مختصر با باتری یو پی اس و اجزای اصلی تشکیل دهنده آن‌ها آشنا شدیم، می‌توانیم در مورد تعمیر باتری یو پی اس توضیحاتی را ارائه دهیم. همان‌طور که گفتیم، زمانی که دستگاهی خراب می‌شود، بهترین کار این است که قبل از آن‌ که بخواهیم آن را تعویض کنیم، سعی در تعمیر آن داشته باشیم. خصوصا اگر تعویض آن هزینه زیادی را در بر داشته باشد. در واقع در اینجا منظور ما از تعمیر باتری همان احیای باتری است. به گونه‌ای که با روش‌هایی بتوان باتری را به اصطلاح مجددا زنده کرد تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنیم. شما می‌توانید با رعایت نکاتی‌ درباره نحوه نگهداری از باتری یو پی اس، از ایجاد اشکال و اختلال در باتری یو پی اس تا حد زیادی جلوگیری کنید و طول عمر مفید باتری را افزایش دهید.

تا اینجا با باتری یو پی اس و اجزای اصلی تشکیل دهنده آن آشنا شدیم و به طور مختصر در رابطه با تعمیر باتری یو پی اس صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم نکات مهم و روش‌های احیا باتری یو پی اس را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

نکات مهم در تعمیر باتری یو پی اس

قبل از اقدام برای تعمیر باتری یو پی اس، چند نکته حائز اهمیت است که عبارت اند از:

۱. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، این است که طول عمر باتری یو پی اسی که خریداری کردید چقدر بوده است. در واقع تاریخ تولید و انقضای باتری مهم است. اگر طول عمر مفید باتری تمام شده باشد، تعمیر آن هیچ فایده‌ای ندارد و در واقع تعمیر نمی‌شود.

۲. دومین مورد مهم این است که تشخیص دهید مشکل از باتری یو پی اس است. طبیعتا شما زمانی متوجه وجود مشکل می‌شوید که برق قطع شده باشد اما دستگاه یو پی اس شما لوازم الکتریکی را روشن نکرده باشد. در این صورت باید از سالم بودن کلی دستگاه یو پی اس، شارژر یو پی اس، برد الکترونیکی، و… اطمینان حاصل کنید. چنانچه دستگاه یو پی اس سالم بود، حال ممکن است مشکل از باتری باشد.

۳. یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات میزان ولتاژ یا همان ظرفیت باتری است. چنانچه ولتاژ باتری صفر شده باشد، معمولا این‌گونه باتری‌ها را دیگر نمی‌شود تعمیر یا احیا کرد. زیرا که در کل مانند مورد اول عمر مفید کارکرد باتری تمام شده است.

۴. پلیت‌های داخل باتری یا همان صفحات کاتد و آند که در بالا توضیح دادیم نیز در این موضوع نقش دارند. چنانچه پلیت‌ها به هر دلیلی قطع باشند، معمولا دیگر امکان احیای باتری یو پی اس وجود ندارد و باید آن را تعمیر کرد.

۵. ضمنا ذکر این نکته بسیار مهم است که چون تعویض یا تعمیر باتری یو پی اس کاری تخصصی است، بهتر است که توسط کارشناسان این این کار انجام شود.

در نتیجه قبل از تصمیم برای تعویض و یا حتی تعمیر باتری، بهتر است این نکات ذکر شده را در نظر بگیرید و چک کنید.

روش احیای باتری یو پی اس

یکی از مهم‌ترین روش‌های تعمیر یا همان احیای باتری‌های یو پی اس، وارد آوردن یک شوک ولتاژی به باتری است. اگر دقت کرده باشید باتری یو پی اس هم مانند باتری موبایل، هنگامی که خراب باشد وابسته به شارژر خود است. یعنی در هنگام اتصال به شارژر کار می‌کند (یعنی شارژ می‌شود) و به محض قطع شارژر از آن باتری، باتری به اصطلاح دیس شارژ یعنی خالی می‌شود. در این حالت شوک ولتاژی خیلی کمک کننده است. به این صورت که کارشناس به اندازه‌ی دو برابر ولتاژ باتری، به آن ولتاژ می‌دهد.

مثلا اگر باتری ۶ ولت است، به اندازه‌ی ۱۲ ولت به آن ولتاژ وارد می‌کند. پس از انجام این شوک ولتاژی، باید باتری را به شارژر متصل کنید. در این حالت طبیعتا باتری شارژ می‌شود. پس از قطع شارژر، اگر کاهش تدریجی ولتاژ را مشاهده کردید، یعنی روش شما جواب داده و باتری احیا شده است. وقتی از احیای باتری یو پی اس خود مطمئن شدید، مجددا باتری را به شارژر متصل می‌کنید و در حدود ۶ الی ۱۲ ساعت باتری را شارژ می‌کنید. در این حالت باید حواستان به دمای باتری نیز باشد که در محدوده‌ی مجاز قرار گرفته باشد.

چرا باید باتری یو پی اس خود را تعمیر کنیم؟

در این مورد باید گفت که در واقع مهم‌ترین علت این موضوع مربوط به مسائل اقتصادی است. می‌دانید که در حال حاضر انواع باتری‌های یو پی اس با طیف قیمتی متفاوت در برندهای ایرانی و خارجی گوناگون در بازار وجود دارند. چنانچه شما باتری یو پی اس را از هر برند و با هر قیمتی خریداری کنید، انتظار طول عمر مفید حداقل ۲ الی ۳ سال را از آن دارید و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید به ازای استفاده از باتری یو پی اس در این مدت زمان است.

حال اگر به هر دلیلی باتری سریعتر از زمان مورد انتظار دچار خرابی شود، شایسته است قبل از آن که به فکر تعویض بیفتید، به کمک کارشناس سعی در تعمیر آن داشته باشید. هزینه‌های تعمیر باتری یو پی اس به مراتب کمتر از هزینه تعویض آن است. البته چنانچه شما در نگهداری باتری یو پی اس خود کوشا باشید، می‌‌توانید از طول عمر مفید آن به طور کامل بهره‌مند شوید. می‌توانید نکاتی که در مقالات قبل در رابطه با نحوه نگهداری از باتری یو پی اس را ذکر کرده‌ایم را مطالعه کنید.

شرکت اکسین صنعت ماد در تلاش است انواع باتری یو پی اس را در بالاترین کیفیت‌ها  با مناسب‌ترین قیمت‌ها به شما عزیزان عرضه کند. چنانچه در رابطه با تعمیر باتری یو پی اس یا سایر مطالب موجود در سایت سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره رایگان دریافت کنید. همچنین چنانچه قصد خرید باتری یو پی اس را دارید، می‌توانید به کمک مشاورین ما باتری یو پی اس مناسب خود را شناسایی کرده و برای تهیه آن اقدام کنید.

جهت خرید انواع باتری یو پی اس

با ما تماس بگیرید

اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *